Het verhaal van Heijmans

Met Heijmans naar de top

Marcel van Breugel (41) en Wim Strunk (42)
“We stapten in een enorm avontuur”

Wat begon als het plan om lekker een rondje te wielrennen met collega’s, om iets leuks met elkaar te doen, mondde uit in een internationale uitdaging. Marcel van Breugel (41) en Wim Strunk (42), beiden een paar jaar werkzaam als managers utiliteitsbouw bij Heijmans, maakten samen met 60 collega’s een sponsortocht naar de top van de Mont Ventoux een groot succes. Zij wisten samen 47.123 euro voor de Stichting ALS Nederland op te halen.

 ALS, dat kan ook mij gebeuren

De vader van een vriendje van Marcels zoon lijdt aan ALS. “Dat is heel dichtbij en daardoor realiseerde ik me: dat kan mij ook gebeuren”, vertelt Marcel. “Dus waarom aan dat rondje fietsen niet een goed doel koppelen: geld ophalen voor Stichting ALS? En zo kwam de Mont Ventoux in beeld.” Wim hoorde in een managementoverleg over de actie en dacht: ‘Leuke man, die Marcel, die wil ik helpen’. “Maar ook omdat ik vind dat je als gezonde vent anderen moet helpen als je dat kunt. Da’s toch vanzelfsprekend?” stelt Wim. “Een blik in elkaars ogen was voldoende om te zien dat we iets heel gaafs gingen doen.”

60 collega’s

Het duo wist in korte tijd ruim zestig Heijmans-medewerkers zo gek te krijgen deze sportieve uitdaging in Zuid-Frankrijk aan te gaan. Het sterkte hen dat allerlei collega’s zich aanmeldden voor de tocht, getraind en ongetraind, uit alle lagen, bedrijfsstromen en vanuit heel Nederland. Fietsers, maar ook wandelaars. “De Mont Ventoux is natuurlijk een berg die iedereen kent en een keer in zijn of haar leven wil bedwingen”, lacht Marcel. “Maar collega’s deden ook mee omdat ze een uitdaging met hun collega’s aan wilden gaan of er gewoon voor de gezelligheid bij wilden zijn.”

Hulp van Stichting ALS Nederland & Tour du ALS

Om de actie professioneel aan te pakken, legde het duo contact met Oukje Bizot van Stichting ALS. Marcel: “Zij hielp ons met sponsorbeleid en andere praktische zaken. Door de actiepagina op de website van ALS konden we de donaties ook netjes afhandelen, hoefde het geld niet door onze vingers te gaan.”

Gert-Jan Pijl, als coördinator van Tour du ALS ervaringsdeskundige van de Mont Ventoux, hielp het team met de voorbereiding van de fietstocht, van materieel tot voedseltips. Wim: “Net als met Oukje klikte het met Gert-Jan op persoonlijk vlak heel goed. Hij raakte zo betrokken dat hij omreed richting zijn vakantiebestemming om de start van onze ploeg mee te maken.”

Soulmates

De organisatie vroeg veel van ze, want de operatie is naast hun drukke banen opgezet, maar de twee vulden elkaar goed aan. Marcel: “Als Wim even druk was met zijn werk, pakte ik het over en andersom. Dat ging allemaal heel natuurlijk. ” Wim vertelt dat ze allebei een andere baan kregen tijdens de organisatie van de trip, wat extra druk op de ketel zette. Maar door elkaar steeds de helpende hand te reiken, was de tocht tot in de puntjes geregeld.

Terwijl ze echt kopzorgen hadden van tevoren: “Komt die collega met zo’n conditie wel boven? Gaat iedereen rustig naar beneden, begeven z’n remmen het niet? Marcel: “We voelden ons enorm verantwoordelijk.” Wim: “We werden gaandeweg steeds enthousiaster en zijn erg blij dat onze actie een groot succes bleek. En ik heb er nu een maatje bij.” Marcel: “We zijn echt soulmates geworden.”

Op de berg is iedereen gelijk

Wat ze meteen doorhadden op de kale berg, was dat de collega’s een groep moesten vormen. Wim: “Daarom zeiden we de eerste dag: ‘Alle rangen en standen vallen weg, op de berg is iedereen gelijk. Ook Marc, onze directeur. Het mooie is dat je dit nu nog terug hoort bij collega’s die er bij waren en nu samen werken op een project.” “Het enige obstakel tijdens onze tocht was de berg”, lacht Marcel.

Toen de Ventoux de dag van tevoren werd bezocht met de auto, vielen de grootste monden stil. Moesten ze die bedwingen? Maar iedereen haalde de top. Wim: “Heijmans-teamleden die al boven waren, fietsten naar beneden om nog voortploeterende collega’s aan te moedigen, met ze mee te fietsen en naar boven te ‘praten’. Onze ‘supporters’ reden af en aan de berg op om collega’s bij te staan, lekke banden te repareren en voor alles te zorgen.”

Verbinding door intensiteit

De ontlading was groot. Veel collega’s ‘braken’ op de top, konden hun tranen niet inhouden. Marcel: “Je had iets gedaan wat je niet had verwacht te kunnen, en je hebt het met elkaar gedaan. Dat samen opladen, wat al startte in Rosmalen met de bijeenkomsten, voorbereiden, trainen en uiteindelijk de top halen in Zuid-Frankrijk, zorgde voor een enorm sterke band.” De twee mannen beamen dat zo’n krachtige verbinding alleen kan ontstaan door een gedeelde emotie. Wim: “We gingen er met individuen naartoe en keerden terug als groep.

”Marcel: “We hebben als Heijmans naar buiten toe laten zien dat we als bedrijf een andere kant hebben, ons sterk kunnen maken voor een maatschappelijk doel. Intern is het nu duidelijk dat we samen sterk staan. Dat als je het niet alleen doet, je tot veel meer in staat bent dan je verwacht.” De banden die overal in het bedrijf zijn ontstaan, zien Wim en Marcel ook een paar maanden na de tocht nog steeds terug. “’Fiets je nog?’ roep je dan tegen de collega die je in de gang tegenkomt. Er is zoiets moois ontstaan!” glundert Marcel.

Directievoorzitter Marc de Vreede : “Er ontstaat een verbinding in die paar dagen, die lang voortduurt. We voelen het nu nog, de bereidheid elkaar te helpen is groter. Zo’n sterke verbinding kan alleen ontstaan door de intensiteit van de uitdaging.”

 

 

Marcel van Breugel (41) is drie jaar werkzaam bij Heijmans Utiliteit en nu directeur Ontwerp & Engineering
Wim Strunk (42) is sinds kort vestigingsmanager Drachten en drie jaar werkzaam bij Heijmans
Marc de Vreede is directievoorzitter Utiliteit en werkt nu anderhalf jaar voor Heijmans

Tekst: Marit Overbeek – Heijmans B.V.