25 April 2020

Corona en de notaris

Veelgestelde vragen

Notariskantoren volgen de richtlijnen van het RIVM maar zijn wel gewoon geopend. Hoe zit dit? Het antwoord hierop en meerdere vragen vind je hieronder.

Wat als ik in een noodsituatie zit veroorzaakt door mijn gezondheid? Of als er zaken zijn die voor een bepaalde datum geregeld moeten zijn (overdracht koophuis, tekenen hypotheekakte etc.)? Voor sommige zaken is het niet nodig naar kantoor te komen. Dan volstaat een volmacht. Dit geldt echter niet voor alle notariële diensten. Notarissen houden veel adviesgesprekken via de telefoon of beeldverbinding en sturen vaak benodigde documenten op per mail. Beschik je niet over een telefoon, computer of internetverbinding? Dan zoekt de notaris, samen met jou, naar een andere oplossing.

Wat als ik coronapatiënt ben of in een andere noodsituatie zit? In dit geval kijkt de notaris eerst of het mogelijk is de benodigde akte te ondertekenen zonder dat je naar kantoor komt. Een alternatief kan zijn dat je de akte in de auto tekent, in de nabijheid van de notaris, of in de woonkamer met de notaris achter het raam. Het is belangrijk dat de notaris met eigen ogen kan zien dat jij degene bent die de akte ondertekent.

Wat als ik een akte niet fysiek op het notariskantoor kan ondertekenen? Wettelijk gezien, moet je naar het notariskantoor om een akte te ondertekenen. Dit in verband met het feit dat de notaris een aantal zaken moet toetsen voordat de akte getekend wordt, en daarmee definitief is. Zo moet je begrijpen wat je ondertekent en dit ook uit vrije wil doen. De notaris kan echter, gezien de situatie, een uitzondering maken. Neem hierover contact op met het betreffende notariskantoor.

Wat als ik in het een verplegingshuis verblijf, in het ziekenhuis ligt, of de notaris mij niet op afstand kan bezoeken? In dit geval is het mogelijk om met de notaris te (video)bellen. In uiterste nood zijn er ook nog alternatieven maar deze dien je altijd te bespreken met de betreffende notaris.

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn algemene antwoorden. We adviseren je altijd contact op te nemen met jouw notaris voor specifieke zaken. 

Bron: notaris.nl/corona