Maurits van Tol besloot met zijn bedrijf Salveo Pharma de Tour du ALS te sponsoren. Maar naast geld geven wilde hij ook een actieve bijdrage leveren, samen met zijn team. “Die eerste keer de Mont Ventoux op fietsen was een emotionele tocht.”

Jarenlang was Maurits van Tol werkzaam in de farmaceutische industrie, tot hij in 2015 Salveo Pharma oprichtte. Dit Eindhovense bedrijf is verantwoordelijk voor de marketing, distributie en verkoop van zelfzorgmerken als Trachitol, Oscillococcinum en Isla-keelpastilles. Via-via kwam Van Tol eind 2016 in contact met Stichting ALS Nederland. Niet lang daarna kwam dit goede doel langs op het Brabantse kantoor, omdat ze voor de Tour du ALS sponsoring zocht. “Binnen vijf minuten was ik om”, zegt Van Tol. “Sterker nog, ik hoefde niet eens overtuigd te worden. Wij zijn meteen hoofdsponsor van de Tour du ALS geworden. Het is een verschrikkelijke ziekte en dan is het een mooie manier om ons steentje bij te dragen.”

Onderzoek

De Tour du ALS is een evenement dat Stichting ALS Nederland organiseert om de noodzaak van onderzoek naar amyotrofische laterale sclerose (ALS, maar ook de verwante ziektes PSMA en PLS) onder de aandacht te brengen. Want de oorzaak van deze ziekte – die geldt als één van de meest invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel – is tot op heden onbekend. En het relatief kleine aantal van 1.500 patiënten zorgt ervoor dat investeringen in wetenschappelijk onderzoek niet interessant zijn voor farmaceutische bedrijven of overheid. Stichting ALS Nederland is de belangrijkste financier van dit onderzoek in Nederland.

Maurits van Tol
Algemeen directeur Salveo Pharma
“Ik besefte het mij niet van tevoren, maar samen met je team aan een goed doel werken brengt mensen echt samen. Iets onzelfzuchtig doen brengt mensen dichter bij elkaar. Het is de beste teambuilding-activiteit die ik ooit heb mogen ervaren. En mijn team is het daar volmondig mee eens.”
Actieve bijdrage

Van Tol werd door de stichting in contact gebracht met ALS-patiënt Theo Rommen. Met elkaar gaan ze samen sinds 2017 de uitdaging aan om de Mont Ventoux jaarlijks te bedwingen. De Salveo Pharma-oprichter wilde niet alleen maar simpelweg geld geven, hij wil ook een actieve bijdrage leveren. Van Tol activeerde zijn tien medewerkers om samen met Theo, diens familie en vrienden de ‘Kale Berg’ op te fietsen.

Teambuilding

Van Tol: “Die eerste editie was een emotionele tocht. Theo werd in een hase pino-tandem door zijn broer naar boven gebracht. Aan de zijkanten zitten twee stangen die fietsers vast kunnen pakken om hen aan te duwen. En de fietsers daarachter duwen weer tegen de billen van de voorganger, zodat er een V-formatie ontstaat. Als je dan na 21 kilometer samen de top en het doel van Theo hebt bereikt, dan geeft dat een enorme ontlading.” Inmiddels hebben ze samen drie edities van Tour du ALS achter de rug en Van Tol blijft zich verbazen over de verbondenheid. “Ik besefte het mij niet van tevoren, maar samen met je team aan een goed doel werken brengt mensen echt samen. Iets onzelfzuchtig doen brengt mensen dichter bij elkaar. Het is de beste teambuilding-activiteit die ik ooit heb mogen ervaren. En mijn team is het daar volmondig mee eens.”

Interview verschenen in Brookz magazine, najaar 2019

Bedrijven

Kom ook in actie met jouw bedrijf.