Fans op de bres voor ALS! Nederlands grootste rockband, Golden Earring, heeft voortijdig moeten stoppen, want gitarist George Kooymans lijdt aan ALS. Daardoor heeft de band geen afscheidsconcert kunnen geven voor de fans. En dus… geven de fans een afscheidsconcert voor de band.

Stel je voor, circa duizend (amateur)muzikanten spelen live een aantal Earring-songs op een monumentale locatie, in aanwezigheid van duizenden fans.* Doel is om een zo hoog mogelijke opbrengst voor onderzoek naar ALS op te halen. Een aantal muzikanten wordt in de aanloop naar het indrukwekkende concert gevolgd. Hun verhaal wordt, samen met het concert, verbeeld in een documentaire ‘De Earring & ik’.

* Dit idee is losjes gebaseerd op We are the thousand. Bekijk via deze link de trailer over deze documentaire.

Het initiatief

Het idee voor ‘De Earring & ik’ komt van journalist / documentairemaker Yaël Vinckx. Zij bedacht het plan na het zien van de documentaire We are the thousand. Het projectteam bestaat inmiddels uit regisseur Marcel de Vré, producers Jack Smale en Martin Cramer en fondsenwerver José de Korte.

De documentaire

‘De Earring & ik’ laat (een deel van) het concert zien en vertelt het levensverhaal van een vijftal (amateur)muzikanten, tevens Earring-fans, op weg naar het concert. Dat levensverhaal is altijd gerelateerd aan de Earring, door een song, een concert of een dierbare herinnering. Daarnaast laat de documentaire de verbindende kracht van muziek én de magie van het samen spelen zien. Er is speciale aandacht voor de ziekte ALS en er wordt uiteraard stilgestaan bij Kooymans en zijn ziekte. Er wordt met de NPO gesproken over uitzending van de documentaire.

Het concert

Het aangekondigde fanconcert De Earring & ik zal plaatsvinden in 2024, de exacte datum is nog niet bekend maar het zal ergens later in het jaar worden.  Om het concert mogelijk te maken, zowel financieel als productioneel, heeft de organisatie aansluiting gezocht bij andere partners.

De afgelopen maanden hebben al ruim achthonderd muzikanten en vocalisten zich gemeld, door middel van een homevideo waarop ze Radar Love spelen of zingen. Via een crowdfunding hebben fans 30.000 euro voor het concert gedoneerd. Dit alles om een bijzonder concert mogelijk te maken: voor de band, de muzikanten en de fans.
Daarnaast zal een aantal bekende artiesten, voorafgaand aan de (amateur)muzikanten, in Ahoy optreden. Zij hebben een duidelijk band met de Earring en/of de ziekte ALS.
Tot slot wil de organisatie ook aandacht en geld genereren voor de ziekte ALS. Een deel van de ticketverkoop gaat daarom naar Stichting ALS Nederland, voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte.

Sponsor worden?

Een ‘once in a lifetime’-project waar je bij moet zijn! Een unieke combinatie van een documentaire en een fan based concert, waarbij het doel is een zo hoog mogelijke opbrengst voor onderzoek naar ALS op te halen. Het nationaal cadeau aan de Golden Earring biedt de kans op landelijke zichtbaarheid en merkactivatie onder een brede doelgroep.

Help het projectteam om dit project mogelijk te maken en word sponsor; dat kan met financiële steun of door middel van productsponsoring.

Waarom sponsor worden?

  • je maakt meer onderzoek naar de ziekte ALS mogelijk
  • je bent onderdeel van een uniek project en live aanwezig tijdens het concert in Ahoy in het eerste kwartaal van 2024
  • je toont je maatschappelijk en muzikale hart, passend bij maatschappelijk betrokken ondernemen
  • er zijn mogelijkheden om medewerkers en/of relaties te betrekken
  • media aandacht op 3 momenten; aanloop naar het concert, tijdens het live concert en rondom het uitzenden van de documentaire

De motivatie of sponsordoelstelling kan per organisatie verschillen, er is alle ruimte voor ideeën en creativiteit. Neem snel contact op om de sponsormogelijkheden te bespreken met José de Korte, per email [email protected].

voor alle andere vragen contact op met Yaël Vinckx: [email protected] of telefonisch 06-52470206.