Nationale Waarborg zet zich al jaren met een enorme drive en veel passie in voor de strijd tegen ALS. Het bedrijf neemt deel aan bestaande evenementen, organiseert eigen sponsorevenementen en creëert bekendheid voor ALS binnen de financiële branche. De totale opbrengst van al deze acties nadert de 750.000 euro. Een prestatie die onder meer te danken is aan de tomeloze inzet van Antoinette Kalkman, directeur van Nationale Waarborg.

Twintig jaar geleden overleed de schoonmoeder van Antoinette drie maanden na de diagnose aan ALS. Wanneer collega Tim, accountmanager bij Nationale Waarborg, in 2016 anders begint te praten, triggert dit iets in haar. “Alles van mijn schoonmoeder kwam naar boven.” Niet lang daarna krijgt Tim, die pas halverwege de 40 is, de diagnose ALS. Antoinette: “Tim was strijdvaardig en wilde zich inzetten om de oplossing voor ALS te vinden. Anderhalf jaar na de diagnose overleed hij. Ik heb hem beloofd door te gaan met de strijd tot er een oplossing is voor ALS.”

Strijden ter nagedachtenis en in hoop

Antoinette: “Als je de diagnose ALS krijgt weet je: ‘ik ga dood’. Binnen afzienbare tijd en op een hele nare manier. Je hebt geen kans. Alle waardigheid wordt van je afgenomen. Dat verdient geen mens.” Inmiddels strijdt Nationale Waarborg niet alleen uit naam van Tim. “Monique, een van onze zakelijke relaties, kreeg vorig jaar op 35-jarige leeftijd de diagnose. We strijden dus ter nagedachtenis van Tim en in hoop voor Monique en alle anderen. Er moet een oplossing komen.”

Een innige samenwerking

Antoinette: “Ik ga een ton ophalen voor ALS dit jaar, deelde ik in 2016 op Twitter. Ik had geen idee waar ik het over had. Ik had nog nooit iets voor het goede doel gedaan. Enkele dagen later kreeg ik een telefoontje van Gorrit-Jan, directeur van Stichting ALS Nederland. Hij had van mijn tweet gehoord. Het was de start van een innige samenwerking. Dat is fantastisch. Het is een kleine stichting, maar je voelt zoveel passie en drive om een oplossing te vinden.”

Antoinette Kalkman
Directeur Nationale Waarborg
"Tim was strijdvaardig en wilde zich inzetten om de oplossing voor ALS te vinden. Anderhalf jaar na de diagnose overleed hij. Ik heb hem beloofd door te gaan met de strijd tot er een oplossing is voor ALS."
Bekendheid in de branche

Wijnproeverijen organiseren, een eigen zwemevenement, mobieltjes inzamelen en deelnemen aan Tour du ALS. Er is weinig wat Antoinette en collega’s niet doen om geld in te zamelen. De focus ligt op het vergroten van de bekendheid van ALS binnen de financiële branche. “Tim wilde in de financiële wereld zoveel mogelijk geld ophalen voor onderzoek naar ALS en de buitenwereld laten zien dat de financiële wereld een persoonlijke kant heeft’”, vertelt Antoinette. Nationale Waarborg zette dit voort, wat onder meer leidde tot een speciaal ALS-magazine dat wordt uitgegeven voor twee financiële vakbladen en waarvan de volledige opbrengst naar Stichting ALS Nederland gaat.”

Benefietdiners

Wat er de afgelopen jaren uitsprong waren de zelf georganiseerde benefietdiners. De diners waren een groot succes in de financiële wereld. “Onder begeleiding van echte chefs stonden we zelf in de keuken. Zakenrelaties uit de branche betaalden voor een tafel. De diners waren zo’n succes, dat we het nu gaan herhalen. We halen het concept onder het stof vandaan en het wordt een officieel evenement van Stichting ALS Nederland.”

Antoinette Kalkman
Directeur Nationale Waarborg
"Als je op structurele wijze bezig bent met actievoeren, dan geeft dit heel veel voldoening. Het doet veel voor de saamhorigheid in je organisatie. Als je samen strijdt voor één doel, dan vallen alle façades weg.”
Het geheim van succesvolle sponsorevenementen

De door Nationale Waarborg georganiseerde evenementen zijn stuk voor stuk succesvol. Het geheim zit volgens Antoinette in een combinatie van dingen. “Het gaat onder meer om continuïteit. We werken elk jaar hard om ALS op de kaart te zetten in onze branche. Maar ook ons enthousiasme speelt een rol, net als het communiceren van de noodzaak en het kweken van loyaliteit.”

Een mooie bijvangst

“Als je op structurele wijze bezig bent met actievoeren, dan geeft dit heel veel voldoening”, benadrukt Antoinette. “Het doet veel voor de saamhorigheid in je organisatie. Als je samen strijdt voor één doel, dan vallen alle façades weg. Daar kan geen workshop of teambuilding tegenop. Dat was niet de initiële gedachte achter de acties, maar is wel een hele mooie bijvangst.”

Interview geschreven door Brenda van Veen (Très Content Tekstbureau).