Iemand verrassen met een kaartje en daarmee bijdragen aan de strijd tegen ALS. Het kan dankzij de goede doelen-kaartjes van Kaartje2go. Janco Klijnstra is als CCO verantwoordelijk voor de samenwerking tussen Kaartje2go en Stichting ALS Nederland.

“Bij Kaartje2go hebben we graag veel blije klanten. We noemen onszelf intern dan ook ‘blijmakers’. Een kaartje is iets heel persoonlijks. Het lijkt misschien ‘slechts’ papier met inkt, maar emotioneel hangt er zoveel meer aan vast. Het is een product dat een belangrijke rol speelt in alle grote levensmomenten: geboorte, trouwen, overlijden en alles daartussen!”

Goede doelen-kaartjes
Mensen blij maken én het goede doel steunen. Het is wat Janco betreft een win-winsituatie. “In onze partnerwinkels kunnen goede doelen zelf kaarten toevoegen. Een gedeelte van de opbrengst van iedere verkochte kaart gaat naar dat goede doel. Tijdens het bestelproces krijgt de klant ook de optie om een donatie te doen. Iedere nieuwe klant krijgt het eerste kaartje gratis en betaalt alleen de verzendkosten. Zo kunnen ze kennismaken met Kaartje2go én de goede doelen-kaartjes.”

Loyaliteitscadeautje
“Met onze partnerwinkels ondersteunen we als Kaartje2go diverse goede doelen, waaronder Stichting ALS Nederland. Dat vinden we belangrijk. We geven onze partners daarnaast weleens codes om gratis een kaartje te versturen. De stichting kan deze codes, als een soort loyaliteitscadeautje, weggeven aan bijvoorbeeld haar donateurs of vrijwilligers. Een leuk gebaar en tegelijk een goede manier om de eigen partnerwinkel onder de aandacht te brengen bij de achterban.”

Janco Klijnstra
CCO Kaartje2go
“Mijn oma is overleden aan ALS. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe slopend en mensonterend de ziekte is. Hoe je lichaam uitvalt, terwijl je geest scherp blijft. Het beeld van ALS krijg je niet meer uit je hoofd.”

Kaartjes voor ALS
“Wij weten welke soort kaarten goed verkopen en adviseren dan ook graag bij het ontwerp ervan. Herkenbaarheid is belangrijk, daarom zorgen we dat de kaartjes qua kleuren passen bij het merk. Bij Stichting ALS Nederland is dit natuurlijk oranje. De samenwerking met de stichting is supergoed. Er is van beide kanten de wil om er iets moois van te maken en dit zie je terug in de verkoop én donaties.”

Persoonlijke motivatie
De motivatie om Stichting ALS Nederland te steunen heeft voor Janco ook een persoonlijke kant. “Mijn oma is overleden aan ALS. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe slopend en mensonterend de ziekte is. Hoe je lichaam uitvalt, terwijl je geest scherp blijft. Het beeld van ALS krijg je niet meer uit je hoofd. Hoe je alleen aan iemands ogen nog ziet dat het echt dezelfde persoon is. Mijn oma kon vaak grappig uit de hoek komen. Aan de twinkeling in haar ogen zag je haar op die momenten weer even terug.”

Geen twijfel
“Door mijn persoonlijke ervaring met ALS waren de kaartjes voor Stichting ALS Nederland een project waar ik geen twijfel over had. Als je de ziekte van dichtbij meemaakt voel je je hartstikke machteloos. Hoe tof is het dat ik nu vanuit mijn werk iets kan bijdragen aan het onderzoek naar een behandeling voor ALS-patiënten.”

Tekst: Brenda van Veen | Tres Content Tekstbureau
Beeld: privé archief

Draag bij aan onderzoek naar ALS

Er zijn verschillende manieren om met jouw bedrijf of organisatie in actie te komen. Kijk snel wat jij kunt doen.