Als één product het predikaat superfood verdient, is het de pindakaas van De Pindakaaswinkel. Vol met eiwitten, gezonde vezels, vitaminen en mineralen. Zoutarm én palmolievrij. Duurzaam en met liefde gemaakt. En last but not least: ontzettend lekker.

“Wat er op het potje staat, zit er ook in”, zegt oprichter aka pindabaas Michiel Vos. “Zelfs de zoutrijke smaken bevatten nog altijd 25 procent minder zout dan de pindakaas die je in de supermarkt koopt. Daarom is onze pindakaas ook populair onder sporters en diëtisten.” Michiel opende de eerste winkel in de Amsterdamse Czaar Peterstraat; daarna volgden onder meer Utrecht en Rotterdam. De pindakaas (ook verkrijgbaar in speciaalzaken en online) is er in tien verschillende smaken, waaronder koffie-zeezout, chilipeper-citroengras en stroopwafelkaneel. Daarnaast staat elke maand een tijdelijke smaak in de etalage, zoals de Pindaklaas rond 5 december.

Daar komt nu een heel speciale variant bij: de PindakaALS. Een – Michiel kan het weten – verslavend lekkere pindakaas met karamel en pure chocolade, speciaal gemaakt voor het goede doel. Het is een primeur voor De Pindakaaswinkel.

Michiel Vos
Oprichter Pindakaaswinkel
“Ons merk staat voor de gezondheid van mens en natuur. Stichting ALS Nederland is een doel dat bij ons past, ook vanwege de associatie met bewegen. Daarnaast ben ik gek op woordgrapjes. Toen het marketingbureau met het idee van PindakaALS kwam, vond ik dat zó leuk dat ik dacht, we gaan het gewoon proberen.”

Kort nadat de stichting hem had benaderd, kwam Michiel in de supermarkt een oude bekende tegen. “Die vertelde me dat hij ALS had. Op zo’n moment denk je: dit kan geen toeval zijn. Toen wist ik helemáál zeker: we gaan dit doen.”

Van elke pot PindakaALS wordt één euro gedoneerd aan Stichting ALS Nederland. De pindakaas, volgens Michiel “een echte verwensmaak”, is online te koop op depindakaaswinkel.nl/als. Hij hoort het dagelijks terug van klanten in de winkels: mensen worden vrolijk van zijn pindakaas. “Met de PindakaALS pot doe je jezelf of iemand anders een plezier en draag je ook nog eens bij aan de strijd tegen ALS.”

Zoals bij elk project dat de pindakaasmakers starten, gaan ze ermee door zolang het energie geeft, en ze er enthousiast van worden. En hebben ze een streefbedrag in gedachten? Michiel: “Ik begreep dat de speciale munten uitgegeven door Koninklijke Nederlandse Munt €11.000 hebben opgeleverd. Als we dit met De Pindakaaswinkel evenaren, mogen we wat mij betreft ontzettend trots zijn!”