ALS lanceert confronterende campagne

13 september 2011

ALS lanceert confronterende campagne

‘Ik ben inmiddels overleden’, zo luidt de regel in de nieuwe, confronterende campagne van Stichting ALS Nederland. In de campagne – gemaakt door Publicis – zijn inmiddels overleden patiënten aan het woord. De patiënten leggen uit wat ALS is: een ongeneselijke zenuwziekte, waarbij de spieren één voor één uitvallen. ‘Over de oorzaak is nog weinig bekend.

Daarom is nog veel onderzoek nodig. En dus geld.’ Vervolgens vragen de deelnemers iedereen mee te vechten tegen de genadeloze ziekte, met een donatie op giro 100.000. Niet voor zichzelf, ze zijn op dat moment immers al overleden. Als hard bewijs van de genadeloosheid van ALS, waarbij mensen gemiddeld drie jaar na de eerste verschijnselen overlijden.

Zowel de patiënten als hun naasten hebben uitdrukkelijk ingestemd met deelname aan de campagne. Mede omdat de deelnemers op deze manier ook na hun dood verder kunnen gaan met de strijd tegen ALS. Publicis is ruim een jaar geleden begonnen met met de productie van het campagnemateriaal. In twee fotografie-, film,- en geluidssessies zijn van negen deelnemende ALS-patiënten opnamen gemaakt, onder het toeziend oog van vrienden en familieleden. Alle betrokken partijen werkten belangeloos mee. Intussen zijn twee deelnemers overleden, Conny Deenik uit Huizen en oud-hockey-international Theodoor Doyer.

Vandaag begon het PR-offensief met onder andere een discussie in De Wereld Draait Door. Donderdag gaat de campagne definitief van start met commercials in de bioscoop, op radio en televisie, abriposters, billboards, advertenties in kranten en tijdschriften en banners op internet. Daarnaast treden deelnemers, waarvan het campagnemateriaal nog op de plank ligt, op als ambassadeur. Om uit te leggen waarom zij, samen met hun vrienden en familie, achter de campagne staan, wat de ziekte voor hen betekent en om mensen op te roepen mee te vechten tegen ALS.

*Bron: Adformatie