Je hobby inzetten in de strijd tegen ALS. De Beer Geeks deden het. De Facebook-community vol bierliefhebbers haalde in vier jaar tijd meer dan 300.000 euro op met acties waarin – hoe kan het ook anders – speciaalbier de hoofdrol speelde. Afgelopen maart overhandigde de groep biervrienden wederom een prachtige cheque aan Stichting ALS Nederland.

“Dit was het vierde jaar dat we in actie kwamen voor Stichting ALS Nederland”, vertelt Ferry Wijnhoven, oprichter van de Facebookgroep ‘Beer Geeks’. “Het idee voor de actie Beer Geeks Beat ALS is ontstaan toen de Facebookgroep vijf jaar bestond. Op hetzelfde moment behaalden we 10.000 leden. Om dit te vieren wilden we iets speciaals doen.”

Brouwen voor het goede doel

De Beer Geeks kwamen met het idee om samen met zoveel mogelijk Nederlandse brouwerijen een speciaal bier te brouwen. De opbrengst van de verkoop zou naar een goed doel gaan. Het goede doel werd Stichting ALS Nederland. De aanleiding was Oscar Wagner, ALS-patiënt en lid van de Beer Geek-community vanaf dag één. Ferry: “Het was zo’n mooi markant figuur. Helaas verloor hij de strijd tegen ALS. Dat eerste jaar hebben we met 57 brouwerijen het bier ‘Body and Soul’ gebrouwen.”

Doodvonnis

De eerste actie smaakte naar meer en in de twee jaren die volgden werden er meer bieren gebrouwen om geld op te halen voor Stichting ALS Nederland. Ferry: ”Er is nog steeds geen medicijn gevonden voor ALS. De diagnose ALS is op dit moment gewoon een doodvonnis. Om goed onderzoek te kunnen doen en het leven van ALS-patiënten draaglijker te maken is geld nodig. Daarom zijn dit soort acties zo belangrijk. Daar doen we het voor.”

Ferry Wijnhoven
Oprichter Facebookgroep 'Beer Geeks'
Beer Geeks Beat ALS heeft ons als organisatoren dichter bij elkaar gebracht en vriendschappen gesmeed. Naast veel complimenten en mooie woorden van mensen om ons heen heeft de actie ons daarnaast veel voldoening gebracht.
Bier Adventskalender

Het vierde actiejaar werd iets anders ingevuld dan voorgaande jaren. “Dit jaar hebben we voor het eerst geen bier gebrouwen voor de actie”, vertelt Ferry. “Wel is er een Beer Geeks Beat ALS Adventskalender gemaakt, die bestond uit exclusieve bieren van 24 verschillende brouwerijen. De adventskalender, waarvan alle winst naar de actie ging, was een groot succes. Verder verkochten we dit jaar petten met het Beer Geeks-logo en zijn er talloze bierpakketten geveild.”

Moment van ontlading

De actie van dit jaar werd zaterdag 26 maart afgesloten met een veiling tijdens het Bier & Big festival in Eindhoven. Er werd enthousiast geboden op bierpakketten, een dagje bierbrouwen en een bierdiner, wat een mooie 3.355 euro opleverde. Aan het einde van de dag werd een cheque van 35.140 euro overhandigd aan Marian van Eldik van Stichting ALS Nederland. “Die overhandiging is altijd een erg mooi moment. Je weet hoeveel moeite iedereen erin gestoken heeft en wat je hebt bereikt. Het is een moment van ontlading”, aldus Ferry.

Energie en voldoening

Ferry: “Beer Geeks Beat ALS heeft ons als organisatoren dichter bij elkaar gebracht en vriendschappen gesmeed. Naast veel complimenten en mooie woorden van mensen om ons heen heeft de actie ons daarnaast veel voldoening gebracht. Iedere keer dat je weer een bedrag kunt overmaken is het zo zichtbaar wat we samen voor elkaar krijgen. Iedere mijlpaal die gehaald wordt is er één die energie geeft om naar de volgende te gaan.”

Bedrijven

Kom ook in actie met jouw bedrijf.