Bikkelhart

Interview met Yannick Haacke

“Mooi om te zien bij iedereen, dat die motivatie er was”

150 uur. Dat gaf Bikkelhart Stichting ALS cadeau voor een campagne. Er is veel DNA beschikbaar van ALS-patiënten, maar om dat te onderzoeken is geld nodig. En dat geld is er (nog) niet. De puzzelstukken liggen op tafel, maar de puzzel is nog niet gelegd.

Pitchen voor het goede doel
Elk kwartaal speelt Bikkelhart, dat bedrijven helpt bij het ontwerp en de optimalisatie van hun online verkoop, een ‘game’. Deze games slaan 2 vliegen in 1 klap: ze zorgen voor meer werkgeluk bij de medewerkers én dragen met de opbrengst een steentje bij aan de maatschappij. Voor de laatste game in 2019 pitchten ‘bikkels’ voor een goed doel. Het winnende goede doel kreeg 150 uur van Bikkelhart voor een project of campagne. Yannick Haacke koos voor Stichting ALS. Yannick: “Mijn familie heeft ALS van heel dichtbij meegemaakt. Dus het is logisch dat ik behoorlijk wat over gehad zou hebben voor een oplossing. Die oplossing is er nog niet, maar ik weet dat Stichting ALS goed op weg is.”

De oplossing van ALS ligt als een puzzel op tafel
Yannicks pitch voor Stichting ALS werd als winnaar gekozen. De stichting kon de 150 uur van Bikkelhart goed gebruiken voor een nieuwe campagne. Er was zelfs al een idee: iets met puzzelstukjes. Dat idee ontstond toen Marian van Eldik, Relatiebeheerder Bedrijven bij Stichting ALS, in het vliegtuig op weg naar de Tour du ALS naast wetenschapper Leonard van den Berg zat. Hij werkt hard om de oplossing voor de ziekte vinden. Marian: “Hij zei: eigenlijk is het gewoon een grote puzzel die uit elkaar op tafel ligt. Het enige wat nodig is, is de stukjes goed neerleggen. Er is veel DNA beschikbaar van ALS-patiënten, maar om dat te onderzoeken hebben we veel geld nodig.”

De Million Dollar Homepage: van pixels naar puzzelstukken
Na een halve dag brainstormen was het duidelijk: de puzzelstukken zijn een ijzersterk uitgangspunt voor de campagne. Er moest natuurlijk wel een Bikkelhart-twist aan gegeven worden. Designer Bob combineerde de puzzelstukken met het idee achter de Million Dollar Homepage, waar bedrijven pixels kochten om daar hun eigen afbeelding op te zetten. Bob: “Ik heb de puzzelstukjes gebruikt om het verhaal van ALS te visualiseren. Uiteindelijk kom je uit op een grote puzzel die onbeperkt uitgebreid kan worden. Daarmee activeren we de bedrijven. Bedrijven kunnen voor € 1.500,- een puzzelstuk kopen en daar hun logo opzetten. Koopt een bedrijf meerdere puzzelstukken, dan staat hun logo groter in de puzzel. En dan gaat er ook meer geld naar de onderzoeken.”

Doorwerken in het weekend
Het design was af, maar de website moest ook nog gebouwd worden. Creatieve tools, nieuwe programma’s en een headless CMS: alles mocht, zolang het maar precies op het prototype van Bob leek. Front-enders Menno en Marc werkten in het weekend geregeld door aan de website. Yannick: “Dat vond ik heel mooi om te zien bij iedereen, dat die motivatie er was en het niet als een verplichting voelde. Het voelde nauwelijks als werk.”

Wat een puzzelstuk voor ALS-patiënten betekent
De website dient nu als de rode draad in Marians verhaal. Als ze bij potentiële investeerders komt, maakt deze haar verhaal visueel. Marian: “Wetenschappers hebben tijd en geld nodig, Stichting ALS heeft tijd en geld nodig, maar de patiënten hebben geen tijd.” Iedereen die een puzzelstuk koopt, draag bij aan een stukje van de oplossing. Van al het geld dat Stichting ALS binnenkrijgt, gaat 75% naar onderzoek en 25% naar bestaande patiënten.

Wil jij als bedrijf ook een puzzelstukje bijdragen? Kijk op als.nl/puzzel hoe dat kan. Heb je een vraag? Stel hem aan Marian van Eldik: m.vaneldik@als.nl of bel 06-11 45 95 11.