Spraakmakende campagnes

Campagne witte achtergrond
Campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’
Onder het motto ‘ALS op de kaart, ALS van de kaart’ is eind 2011 door reclamebureau Publicis, tezamen met de mediabureaus Starcom en VivaKi-eXchange, pro bono een reclamecampagne ontwikkeld om de bekendheid te vergroten en daarmee ALS op de kaart te zetten. Naast zoveel mogelijk geld ophalen voor onderzoek naar ALS, PLS en PSMA is het vergroten van de bekendheid van deze genadeloze ziekten een doel om zo meer steun en begrip voor de ernst van ALS te creëren.

Voor de campagne werden 9 mensen met ALS gefotografeerd en gefilmd. Door mee te werken aan deze campagne hebben zij een ware kentering veroorzaakt. Doordat zij en hun familieleden zich hier volledig voor hebben ingezet is de bekendheid van de ziekte ALS enorm toegenomen en is de naamsbekendheid van 20% gestegen naar 90%. Het bijdragen aan het doel ‘ALS op de kaart, ALS van de kaart’ is voor deze mensen een heel belangrijke en bewuste reden geweest om mee te doen aan deze campagne. De campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ is met goedkeuring van de familieleden tot stand gekomen.

De spraakmakende campagne die toen is ontwikkeld in combinatie met de vele grote acties en events zoals de Ice Bucket Challenge en Amsterdam City Swim, hebben de bekendheid van ALS doen stijgen. Behalve het vergroten van de (naams)bekendheid van ALS was er ook kritiek op de campagne. Men noemde de campagne smakeloos en dacht dat het acteurs waren, wat leidde tot klachten bij de Reclame Code Commissie. Alle klachten werden ongegrond verklaard.

Campagne: ‘Ik ben inmiddels overleden’
In 2014 is de campagne ‘Ga door met mijn strijd‘ gelanceerd. Deze campagne is een voortzetting van de ‘Ik ben inmiddels overleden’ campagne en had als doelstelling om fondsen te werven.

503800046 ALS poster A3 lr-page-002

Terug in het straatbeeld
Op 21 maart 2017 keert de campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ terug in het Nederlandse straatbeeld. Daarmee komt Stichting ALS Nederland de belofte na aan Alex Duijn die zich als eerste ALS-patiënt liet fotograferen voor de confronterende campagne. Alex Duijn overleed op 9 april 2016.