Wat is de volgende Ice Bucket Challenge?

27 augustus 2014

Wat is de volgende Ice Bucket Challenge?

De emmer is halfvol bij de Ice Bucket Challenge. De ijsemmer-actie heeft de ziekte ALS wereldwijd op de kaart gezet. Is de Pudding Challenge de volgende uitdaging die een goed doel aan geld en aandacht gaat helpen?

Stortvloed
De Ice Bucket Challenge zorgt voor een stortvloed aan donaties in de strijd tegen de spierziekte ALS. Op Facebook gaan al meer dan 2,5 miljoen filmpjes rond van mensen die zichzelf een koude douche toedienen in de vorm van een emmer ijswater. Ze dagen anderen uit om hetzelfde te doen, of een bedrag te storten. Veel deelnemers doen beide: ze gaan de uitdaging aan én doneren aan de Stichting ALS. Vooral de filmpjes van bekende namen als Bill Gates en Justin Timberlake, maar ook van hele voetbalelftallen als Ajax en PSV trokken de aandacht.

Veel meer donaties
Wereldwijd heeft de Ice Bucket Challenge tot nu toe zo’n 70 miljoen euro opgeleverd. Stichting ALS Nederland kreeg een half miljoen euro aan giften. De maand augustus is nog niet voorbij, maar de organisatie ontving al ruim 14.000 donaties. Normaal gesproken zijn dat er minder dan 200 per maand.

Enorme vlucht
Het succes van de Ice Bucket Challenge heeft de Stichting ALS Nederland naar eigen zeggen overvallen. Dat een spontane actie zo’n enorme vlucht neemt, is de droom van elk goed doel. De ijsemmer-uitdaging doet precies wat het moet doen: het creëert aandacht voor de ziekte en het levert geld op. Dankzij social media kan het zo’n succes worden, meent Fons van Rooij, vice-voorzitter van het Instituut Fondsenwerving. “Fondsenwervers zoeken al langer naar wegen om via social media geld te werven.”

Spontaan in actie
De internationale ALS-organisatie heeft de Ice Bucket Challenge niet zelf bedacht, maar volgens Van Rooij heeft ze zichzelf wel zo gepositioneerd dat mensen spontaan in actie willen komen. “De meeste goede doelen willen alles wat er gebeurt zelf beheersen. Maar je moet supporters juist enthousiasmeren en ondersteunen.”

Recept voor succes
Een recept voor succes is er niet, stelt Van Rooij. “Goede doelen proberen van alles uit. En hoewel sommige acties dezelfde ingrediënten hebben, zoals de timing en de betrokkenheid van bekende mensen, slaagt de één wel en de ander niet. Het is in elk geval zaak dat organisaties creatief worden. Ze moeten leren om dingen uit te proberen en niet te kopiëren.”

Pudding Challenge
Dat tv-presentator Paul de Leeuw afgelopen week een Pudding Challenge begon, kwam voor communicatiemanager Veronique de Bos van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) als een verrassing. “Hij haakte daarmee in op de Ice Bucket Challenge, en riep andere bekende Nederlanders op om onze organisatie te steunen. De actie van De Leeuw is mooi voor onze naamsbekendheid. We gaan ook nog met hem in gesprek.” De directe effecten van de puddinguitdaging zijn nog niet duidelijk, vertelt De Bos. “Het zorgt wel voor zichtbaarheid in social media en op nieuwssites.”

Ambassadeurs
Acties van enthousiaste supporters zijn belangrijk voor goede doelen, erkent De Bos van de MLDS. “Dat kan een sponsorloop in een dorp zijn, maar ook een actie van een paar weken in een supermarkt. Het is alleen niet altijd duidelijk hoe het gaat lopen. Het helpt wel als je bekende ambassadeurs hebt, zoals bij de Ice Bucket Challenge ook het geval is. Op onze website staan veel ideeën van andere mensen die iets hebben gedaan voor onze Stichting. Wat vaak heel goed werkt, is om iets in de eigen regio te organiseren: je eigen gemeente erbij betrekken, en scholen en sportclubs.”

*Bron: ING