13 augustus 2014

#ALSIceBucketChallenge

13 augustus 2014, het begon als een gewone ochtend bij ons op kantoor. Totdat de #ALSIceBucketChallenge insloeg als een bom. Vanuit Amerika kwamen de eerste filmpjes dat Mr JT (Justin Timberlake) de ALSIceBucketChallenge accepteerde en daarmee Jimmy Fallon van de Tonight’s Show uitdaagde.  Sinds 29 juli heeft de actie al gezorgd voor een verhoging van ruim 94.3 miljoen dollar in donaties voor de ALS Association.

Het begon ergens in Boston, waar Pete Frates diagnose ALS kreeg. Om ‘awareness’ te creëren voor deze genadeloze ziekte besloot hij zijn oude teamgenoten van het ‘Boston College Baseball team’ uit te dagen om een emmer met ijswater over zich heen te storten. Niet lang daarna werd de challenge opgepakt door Steve Gleason, American Football speler die zelf ALS heeft.

Ook Justin Timberlake ging met zijn crew de challenge aan. Waarschijnlijk is dit het moment geweest waarop de challenge wereldwijde naamsbekendheid kreeg.

 Vanuit Canada werd Meindert van Buuren Junior als eerste in Nederland uitgedaagd door Drew Seeley. Via SBS 6 Shownieuws ging Meindert zijn ‘challenge’ op nationale televisie aan. En gaf het stokje door aan Beau van Erven Dorens, Professor Leonard van den Berg (Neuroloog van het UMC Utrecht) en onze directeur Gorrit-Jan Blonk(sma).

Zij konden natuurlijk niet achterblijven en nomineerden: Mark Tuitert, Viggo Waas, Ockje Tellegen (VVD), Jan Joost van Gangelen (FOX Sports), Premier Mark Rutte en Mark Bolland (Marks & Spencer).

Inmiddels is het niet meer bij te houden wie de challenge geaccepteerd hebben. Op Facebook gaan al meer dan 2,5 miljoen filmpjes rond en de #ALSIceBucketChallenge? is een wereldwijd succes.

Pieter van den Hoogenband

Erben Wennemars

Giel Beelen

Een compilatie van de NOS met topsporters

Bron: nos.nl

Wil je ook een bijdrage leveren aan de #ALSIceBucketChallenge?

Bent u van de pers en heeft u vragen over de #ALSIceBucketChallenge in Nederland?

Ineke Zaal, PR & Event manager
Tel: 0620164256
Mail: i.zaal@als.nl

Naast bekend Nederland is de #ALSIceBucketChallenge ook aangekomen bij ondernemend Nederland. Zo hebben Heineken, Albert Heijn, KLM en nog veel meer de challenge geaccepteerd. Zo ook het Mövenpick hotel in Amsterdam. We mochten niet alleen een donatie van ze ontvangen maar ook hebben zij aangeboden om een diner voor ons te sponsoren waarbij wij om de tafel kunnen zitten met onze internationale ALS partnerorganisaties.

“Mövenpick Hotels & Resorts heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en één van de pijlers is sociale duurzaamheid. Om hier aan te voldoen doneert het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre gedurende het jaar aan verschillende goede doelen. Dit jaar is er onder andere gekozen voor de stichting ALS. Op dit moment zijn er 1500 personen in Nederland met de diagnose ALS. Na het stellen van de diagnose is er een levensverwachting van ongeveer twee tot vijf jaar. Om een bijdrage te leveren heeft het hotel besloten om de stichting op twee verschillende manieren te steunen. Allereerst sponsort het hotel het diner voor de onderzoekers van verschillende ALS stichtingen na de welbekende Amsterdam City Swim in september. Met de kenmerkende selectie van gezonde gerechten kunnen wij de onderzoekers volledig verrassen. Daarnaast heeft ALS Nederland het hotel uitgedaagd om mee te doen met de Ice Bucket Challenge. De uitnodiging is aangenomen in combinatie met een donatie voor het onderzoeksprogramma. Zoals vele anderen hopen we met dit kleine gebaar een verschil te kunnen maken en meer herkenbaarheid aan dit goede doel te geven.”